Het lijkt bijna niet te geloven, maar er komt opnieuw een seizoen van Massa is Kassa. Terwijl Peter Gillis verwikkeld is in meerdere rechtszaken en gemeenten zijn vakantieparken sluiten, blijft SBS 6 de omstreden campingmagnaat een podium geven. De vraag is: hoe lang kunnen ze dit nog volhouden zonder dat adverteerders massaal afhaken?
Waarom is Peter Gillis nog steeds op de buis?
SBS 6-baas Marco Louwerens schoof aan bij Vandaag Inside om te praten over de omstreden realityster. Hij gaf toe dat hij degene was die destijds Massa is Kassa op de zender zette. Maar of hij dat nu nog zou doen? “Dat is een lastige vraag,” zei hij aarzelend.
Talpa het mediabedrijf achter SBS 6 heeft een opvallend beleid als het gaat om omstreden tv-persoonlijkheden. “Er was en is bij Talpa een beleid en dat staat echt los van commercie of van geld, dat zolang iemand niet veroordeeld is iemand op de buis mag blijven,” legde Marco uit. Maar hoe houdbaar is die houding als het imago van Peter Gillis steeds verder afbrokkelt?
De mishandelingszaak: SBS 6 geloofde Gillis op zijn woord
Een van de meest besproken schandalen rondom Gillis is de vermeende mishandeling van zijn ex-vriendin Nicol Kremers. SBS 6 nam destijds de moeite om de situatie te onderzoeken al was dat onderzoek niet bepaald diepgaand.
“Ik heb hem toen gebeld en ook Nicole,” bekende Marco. “Ik zei: ‘Joh, wij horen dit, wat is daarvan waar?’” Volgens Marco ontkende zowel Peter als Nicol op dat moment de beschuldigingen. En daarmee was voor SBS 6 de kous af.
Wilfred Genee merkte echter op dat Nicol later een ander verhaal vertelde. Marco had daar weinig over te zeggen. “Ja, maar op dat moment…”
Tafelgast Dyantha Brooks prikte daar meteen doorheen. “Maar toen Nicol het ontkende zat hij daar waarschijnlijk naast.”
Marco erkende dat dat zou kunnen. “Ja, ik had hen beiden aan de telefoon.” Maar écht onderzoek naar de waarheid? Dat bleef achterwege.
Johan Derksen: ‘Hoeveel alarmbellen heb je nodig?’
Johan Derksen vindt het onbegrijpelijk dat Peter Gillis nog steeds wordt verdedigd door SBS 6. “Ze zijn gewoon bij twee gemeentes de deur uitgezet, er zijn gewoon parken gesloten, dus dan moet je zo langzamerhand toch wel onraad gaan ruiken,” merkte hij op.
Het lijkt erop dat het commerciële belang zwaarder weegt dan de ethiek. “Maar is de doelgroep die ernaar kijkt zo groot dat het de moeite waard is om ze te blijven uitzenden?” vroeg Johan zich af.
Volgens Marco wordt Massa is Kassa inmiddels een stuk minder bekeken dan voorheen, maar een vervanger vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. “Realityhoofdpersonen vinden is niet zo makkelijk. Heel veel mensen denken dat ze daar geschikt voor zijn, maar dat is niet zo makkelijk. Naar de nieuwe Meilandjes moet je hard zoeken.”
Hoe lang blijft SBS 6 hem nog beschermen?
De vraag blijft hoe lang SBS 6 Peter Gillis nog op de buis kan houden zonder dat het volledig uit de hand loopt. Adverteerders als Albert Heijn en de Postcode Loterij zullen zich waarschijnlijk afvragen of ze nog langer geassocieerd willen worden met iemand die voortdurend negatief in het nieuws komt. Maar één ding is zeker: zolang er kijkcijfers zijn is Peter Gillis nog niet van de televisie verdwenen of Nederland dat nu wil of niet.
Dat ze die rotvent nog op tv laten komen, het is niet te bevatten,hopelijk kijkt er geen hond naar.
Als het maar geld op brengt bij de Mol.
Kun je nagaan wat de normen en waarden bij de familie de Mol en co. zijn. Die van een rioolrat.