Het laatste showbizz nieuws

Bizar

WhatsApp-gebruikers opgepast: deze aanpassing gaat je niet blij maken


whatsapp

Wie dacht dat WhatsApp het laatste reclamevrije bastion in de digitale jungle zou blijven mag die illusie definitief laten varen. Het platform dat jarenlang hoog opgaf over zijn zuivere, ‘onvervuilde’ karakter is nu toch ook gevallen voor het grote advertentiegeld. Vanaf binnenkort worden zelfs je vluchtige statusberichten – je weet wel, die snelle selfies en ongegeneerde vakantieshots die na 24 uur weer verdwijnen – gekaapt door commerciële boodschappen van bedrijven die je nooit om hun mening hebt gevraagd.

WhatsApp houdt de schade nog enigszins beperkt (voor nu, zeg ik erbij), want je groepsapps en persoonlijke chats blijven gevrijwaard van spam. De ‘heilige’ chatbubbel blijft dus privé, maar wees gerust Meta het moederbedrijf van Whatsapp weet dondersgoed hoe ze stapje voor stapje je aandacht en data kunnen uitmelken. Het begint met zogenaamd onschuldige banners tussen de updates en voor je het weet zit je in een digitaal reclamefoldertje te scrollen.

En natuurlijk privacy staat voorop zegt Meta de firma die privacy zelden langer dan een halve persconferentie serieus neemt. “Telefoonnummers worden niet gedeeld met adverteerders,” roepen ze plechtig. “Chats blijven versleuteld en buiten bereik van commerciële partijen.” Maar ondertussen bepalen taalinstellingen, je woonland en de kanalen die je volgt precies welke reclame je om de oren krijgt. Alsof dat een geruststelling is.

Ooit beloofde WhatsApp dat reclames taboe zouden blijven. Die belofte ligt nu net zo vergruizeld op de bodem als al die andere goede bedoelingen uit Silicon Valley. “Eenvoudig, veilig en advertentievrij communiceren” klinkt nu vooral als een grap uit een grijs verleden. Maar ach, wat verwacht je ook van een app die na de overname door Facebook (tegenwoordig Meta, want een nieuw naambordje poetst de geschiedenis schoon, toch?) langzaam steeds meer begint te lijken op Instagram en Facebook zelf een digitale kermis waar je data en aandacht het grootste prijskaartje zijn.

Deel deze juice!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties