Tramdrama in Rotterdam: bestuurder direct opgepakt na bizarre botsing

Er is weer flink wat spektakel geweest op het Kruisplein in Rotterdam waar een vrijdagochtend niet met een rustig kopje koffie maar met piepende remmen, knallende trams en sirenes begon. Rotterdam had zijn eigen versie van ‘Crash & Burn’, alleen werd dit niet uitgezonden op Netflix maar live opgevoerd tussen de glimmende rails in hartje centrum.
Het was de chaos zelve: twee trams die elkaar zo’n flinke kus gaven dat de halve stad het hoorde. Resultaat? Acht gewonden drie stuks zelfs met de ambulance richting ziekenhuis. Niet ernstig, maar wie verwacht er nou dat je na je ochtendsprintje naar de tramhalte ineens op de brancard eindigt in plaats van bij de koffieautomaat op kantoor?
En jawel de bestuurder van de achterste tram kon direct zijn conducteurspetje inleveren bij de politie. Die hield hem aan, want er moest natuurlijk uitgezocht worden waarom het misging. Was het te laat geremd? Te weinig afstand? Of was het gewoon een gevalletje ‘ik dacht dat het vrijdag was, dus ik let niet op’? De politie doet onderzoek en checkt gelijk even of er meer in het spel was dan alleen een ochtendhumeur. “Dat is standaardprocedure bij dit soort ongevallen,” meldde een woordvoerder die inmiddels waarschijnlijk aan zijn vijfde bak koffie toe was.
De RET altijd in de weer met regeltjes en procedures sprong meteen in de rol van geschokte moederkloek. “We leven mee met alle betrokkenen.” Ja, ja, en ondertussen draait het persberichtenteam overuren. Intern onderzoekje erbij alle handen aan dek, want zelfs bij een botsing op het spoor moet het aan de buitenkant vooral netjes lijken.
Op het Kruisplein werd ondertussen vooral gepoetst, geveegd en vooral gezucht. De dienstregeling? Ach, die werd maar een paar uurtjes overhoop gegooid een prestatie van formaat in een stad waar één lekke band al het halve netwerk platlegt. Rotterdam zou Rotterdam niet zijn als de boel niet binnen no time weer op de rails stond. De ochtendspits heeft misschien een paar kneuzingen opgelopen, maar de stad draait door. Of je nou op de tram wacht of onder de tram belandt de show must go on.
Wat heeft dit in godsnaam met showbizz/BN-ers te maken?
Gaan we nu ook alle fatbike crashes publiceren?
Het Kruisplein in Rotterdam is een knooppunt van tramlijnen en ik verbaas me er over dat daar tot nu toe weinig ongevallen voorkomen tussen trams. Wellicht een tip voor de RET; een afstandsbegrenzer instellen, net als bij metro’s.