Filemon verklapt woede-uitbarsting van Matthijs van Nieuwkerk richting Eus na verraad

Wat een soap rond de ‘vriendschap’ van Matthijs van Nieuwkerk en Özcan “Eus” Akyol en dat allemaal onder het genot van een televisiecamera. Ooit klonken er loftuitingen en gezellig keuvelen achter de schermen van DWDD, maar de scherven liggen inmiddels openlijk op straat. En wie de nieuwste aflevering van dit publieke schandaal gemist heeft moet wel onder een steen hebben gelegen.
Filemon Wesselink zegt in de Oranjezomer dat het vuurtje allang uit is: “Matthijs is echt woedend.” Geen wonder na het openlijke messen trekken van Eus die de roemruchte DWDD-cultuur op televisie vakkundig fileerde met een mysterieus ‘filmpje’ als cliffhanger. Dat filmpje bleek uiteindelijk minder spannend dan de cliffhanger van een gemiddelde GTST-zomer, maar het kwaad was al geschied.
En dan hebben we Jan Slagter de sympathieke bakkerszoon van Omroep MAX, die plotsklaps Özcan Akyol op straat zet als een vergeten halve krentenbol. “Jan Slagter is bevriend met Matthijs,” analyseert Victor Vlam, “dus dit is duidelijk een gevalletje ‘mijn vriend is boos, dus jij ligt eruit’.” Schoolpleinpolitiek op niveau NPO.
Filemon snapt het ook allemaal wel. “Hij komt er niet meer in bij mij,” citeert hij Matthijs triomfantelijk alsof er een nieuwe aflevering van ‘Wie is de Mol’ is uitgezonden, maar dan zonder mol. Filemon ziet zichzelf inmiddels als de loyale vriend die zijn eigen Sophie Hilbrand nooit zou laten vallen. “Dat zou dan ook helemaal geen leuk interview zijn, want ik prijs haar de hemel in.” Als er een prijs bestond voor kameraadschap zou Filemon er al tien in de kast hebben staan.
Raymond Mens ondertussen denkt dat Jan Slagter de columnistenrel al veel eerder heeft zien aankomen dan het Nederlands elftal een penaltyserie. “Je zag aan alles dat hij klaar was met Eus. Dit was gewoon het stokje om definitief te slaan.”
Vriendschap blijkt alles in de Hilversumse jungle en wie een collega voor de bus gooit kan rekenen op een leven in de ban. Of in elk geval op een deur die voor altijd dicht blijft. Eus zijn tv-carrière lijkt als een kaars uit te doven.