Het laatste showbizz nieuws

Shownieuws

Hazes en Hoogkamer floppen met Geer & Goor-kopie: ‘Zijn vooral met zichzelf bezig’


Andre-Mart

Sommige formats kun je beter laten rusten. Zoals een goeie klassieker waar je niet aan morrelt, omdat elke moderne remake het origineel alleen maar besmeurt. Toch dachten André Hazes jr. en Mart Hoogkamer dat ze het legendarische Geer & Goor-gevoel even konden oppoetsen met hun nieuwe show Tot Uw Dienst. Helaas voor de heren is de enige dienst die ze bewezen hebben er een aan de kijker: die hoeft voortaan z’n maandagavond niet meer vrij te houden.

De eerste aflevering begon met veel beloftes en nog meer ego’s. Hazes en Hoogkamer doken in de rol van weddingplanners, maar maakten er een toneelstuk van dat zelfs in een middelbare schoolmusical niet zou misstaan. Wat we kregen? Een aflevering waarin je de redactievergadering bijna letterlijk door het beeld zag schuiven. “Je ziet de tekentafel door de show heen,” schreef Mark Koster (Telegraaf) vlijmscherp, en daar was geen woord aan gelogen.

Geer & Goor waren tenminste echt. Dit voelt als TikTok-theater voor vijftigers.

Een nepslaapscène tussen de heren werd zo schaamteloos geplukt uit het Geer & Goor-archief dat je bijna verwachtte dat Gordon elk moment op zou duiken met een glas prosecco in de hand. Koster legt de vinger op de zere plek: “Ze zijn uiteindelijk vooral met hun eigen status bezig.” En dat is precies het probleem. André en Mart lijken vooral verliefd op zichzelf, en pas daarna een beetje op elkaar. “Het leek er eerder op dat die twee gingen trouwen zó blij waren ze met zichzelf en elkaar.”

Het had charmant kunnen zijn. Volkszangers met het hart op de tong een gevoel voor timing en een vleug zelfspot. Maar wat we kregen was een platte, gekunstelde poging tot ‘grappig’, uitgevoerd door twee mannen die vooral bezig zijn met hoe ze overkomen. Alsof ze permanent naar zichzelf kijken in de spiegel boven de camera.

En de kijkers? Die bleven massaal thuis.

Promotie was er genoeg, maar kijkers renden niet bepaald massaal naar de afstandsbediening. Volgens mediavrouw Tina Nijkamp kwamen Hazes en Hoogkamer niet eens in de top 10. “Ze staan op plek zestien met 598 duizend kijkers en 14,5 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25-54 jaar.” Dat is dus zo’n 100 à 150 duizend minder dan de Meilandjes op exact dezelfde plek. En laten we eerlijk zijn: als je al minder scoort dan Martien die weer struikelt over een poef dan moet je misschien even terug naar de montagekamer.

Een generatie zonder Geer zonder Goor en vooral zonder zelfkennis

Wat we hier zien, is een symptoom van een bredere kwaal. Artiesten die zichzelf een merk vinden nog voordat ze iets bijzonders gepresteerd hebben. Die geloven dat een grote naam genoeg is om een programma te dragen. Maar zonder chemie, zonder oprechte humor en zonder enige vorm van authenticiteit blijft het bij glitter zonder glans.

Geer & Goor? Die wáren echt. Die hadden een dynamiek die je niet kon regisseren. Hazes en Hoogkamer hebben voorlopig alleen een goedgeoliede PR-machine en een neus voor zelfverheerlijking.

Deel deze juice!

Abonneer
Laat het weten als er
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Ja, dit was echt puber gedrag en zo van kijk mij eens van de bovenste plank. Niet voor herhaling vatbaar helaas, maar ja, wat wil je SBS6 dat zegt eigenlijk al genoeg.

Heb voor één keer gekeken, ze zijn te veel met elkaar bezig, flauwe grappen en klef gedoe, het is meer om zich zelf te promoten aan iedereen. 🤨

Gelukkig waren Geer & Goor dat helemaal niet

André Hazes en Mart Hoogkamer zijn een stel latente flikkers; ze kunnen niet van elkaar afblijven. Dat ‘werk’ wat ze moeten doen is bijzaak – alles wordt voor hen geregeld. Amper 600.000 kijkers omdat het zogenaamd nieuw is. Straks haalt John de Mol het van de buis.