Flopmuziek of niet: Maan blijkt stiekem multimiljonair
Ik moest even knipperen toen ik las dat Maan tegenwoordig vooral klankdichte klaagzangen uitbrengt. Je weet wel: de muziek die je opzet als je jezelf midden in de nacht afvraagt waar het ooit misging in je leven. En blijkbaar zijn haar tienerfans die normaal al huilen als hun mascara uitsmeert helemaal klaar met dat donkere gedoe. Logisch, toch? Zij willen dansen, geen therapeutische sessies.
En dan hoor je ineens dat Maan minder wordt geboekt. Minder festivaltenten, minder bedrijfsfeesten, minder “klaarstaan met glitterjurk en confetti”—werk. Je zou denken: dat gaat ze voelen op de bankrekening.
Maar nee. Weekblad Party heeft er een onderzoek op losgelaten. Ze doken in haar officiële jaarcijfers en vielen bijna achterover. Volgens Party: “De recente kritieken over haar muzikale prestaties weerhouden Maan er niet van om in alle stilte een indrukwekkend vermogen op te bouwen. En daar mag ze zeker zeer trots op zijn.”
Maan zit thuis misschien zielige liedjes te componeren bij een brandend kaarsje, maar ondertussen tikt haar vermogen gewoon door alsof ze aandelen vasthoudt van half Silicon Valley. Ze heeft namelijk twee BV’s, Maan Productions en The Power of Love. (Die laatste klinkt alsof ze daar rozenkransen verkopen, maar goed.)
De cijfers zijn niet misselijk. Party schrijft: “Het eigen vermogen van Maan Productions steeg eind 2023 naar 1.020.634 euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor, toen het nog 540.000 euro bedroeg.”
En dat was nog niet eens de klapper. “Het eigen vermogen van The Power of Love groeide van 1,6 miljoen euro in 2022 naar maar liefst 2,2 miljoen euro in 2023.”
Sorry, maar dan ben je gewoon binnen. En dat terwijl de halve muziekwereld moppert dat ze geen knaller meer heeft uitgebracht sinds 2019.
Party trekt vervolgens de conclusie die iedereen in Volendam, Hilversum én op TikTok had willen hebben: “Samen zijn haar bedrijven dus goed voor meer dan 3,2 miljoen euro aan eigen vermogen. Daarmee mag de zangeres zich zonder twijfel multimiljonair noemen.”
Ik ken artiesten die bij een mislukte single al meteen in foetushouding onder hun piano liggen. Maan lijkt alleen maar rijker te worden naarmate haar muziek depressiever wordt. Het tijdschrift sluit af met iets wat ergens ook waar is:
“Het contrast kan bijna niet groter zijn. Terwijl de media haar muziek afkraken, laat Maan met haar cijfers zien dat ze gewoon aan de top staat. En dat is misschien wel het beste antwoord op alle negativiteit.”
En zo blijkt maar weer: je kan dan wel minder vaak optreden, maar zolang je BV’s groeien als gistdeeg hoeft niemand bang te zijn dat Maan binnenkort je kassabonnetje uitprint.